KierunkiStudiów.pl

Menu

20.11.2008, 10:14

Projektant gier komputerowych

Istnieją cztery kategorie zawodów związanych z grami komputerowymi: programista, grafik, producent i projektant. Programistą najłatwiej zostać, ponieważ w tym zawodzie kształci wiele szkół. Graficy to z reguły samoucy. Najbardziej poszukiwanymi zawodami na rynku pracy, spośród wymienionych, są producenci i projektanci gier.

Dobry zawód dla graczy komputerowych

Aby zostać projektantem gier komputerowych przede wszystkim trzeba dużo grać na komputerze - i to nie tylko w te dobre gry. Dobry pracownik na tym stanowisku musi umieć odróżnić dobrą grę od słabszej. Praca ta wymaga nie tylko talentu i doświadczenia, ale także doskonałej orientacji w aktualnych trendach. Głównym zadaniem stojącym przed projektantem gier komputerowych jest zaprojektowanie gry w taki sposób, by nie była ona ani za łatwa, ani za trudna. To właśnie w jego głowie rodzą się futurystyczne miasta, mroczne puszcze czy wirtualne cuda motoryzacji. Posiada niewyczerpane źródła pomysłów, nie ogranicza się do gier, interesuje go film i literatura. Projektant przygotowuje szatę graficzną, koncepcję oraz mechanizm gry komputerowej, które składają się na projekt gry komputerowej.

Zawód ten powstał głównie z powodu poziomu skomplikowania gier komputerowych. W pewnym momencie powstała konieczność utworzenia stanowiska dla osoby, która zajmowałaby się ich tworzeniem - planowaniem. Praca projektanta obejmuje przygotowanie środowiska gry, a także programowanie. Projektant powinien skupić się również na takich aspektach jak ustalanie działania współczynników numerycznych, które powodują poprawne działanie gry.

Osoba, która chce zostać projektantem gier komputerowych, powinna posiadać wyższe wykształcenie w dziedzinie pisarstwa lub pokrewnej (na przykład: językoznawstwa). Wykształcenie takie niezbędne jest ze względu na konieczną w tej pracy biegłość w pisaniu. Dobrze jest również posiadać uzdolnienia artystyczne, a także umiejętności programistyczne. Czasem projektanci posiadają wykształcenie typowo humanistyczne. Spotyka się osoby po takich kierunkach jak psychologia, socjologia bądź filozofia. Projektanci często również potrafią pisać scenariusze oraz wielu z nich ma wykształcenie informatyczne ze względu na złożoność procesu projektowania dzisiejszych gier. Na poszczególnych uczelniach tworzone są specjalne kierunki i specjalności dla przyszłych projektantów gier komputerowych. Studenci uczą się między innymi w jaki sposób napisać scenariusz do danej gry i jak zaprojektować grę wideo. Pasjonatom gier przybliża się tam zagadnienia związane z projektowaniem interfejsu użytkownika, poziomów, grafiki konceptowej, a także reżyserię i montaż. Przyszły projektant winien posiąść wiedzę i umiejętności "Game Designera" (głównego projektanta gry). Studenci uczą się podstaw marketingu, socjologii i psychologii społecznej.

W cenie doświadczenie

W branży gier komputerowych pracę projektanta bardzo trudno jest otrzymać. Osoba, która wybierze sobie ten zawód musi liczyć się z tym, że jest to trudna praca, natomiast wydawcy chętniej inwestują w osoby z doświadczeniem. Rywalizacja między aspirującymi o stanowisko projektanta gier zwykle jest bardzo duża, firmy natomiast wybierają kandydatów maksymalizując przy tym prawdopodobieństwo sukcesu rynkowego gry. Aby zaaklimatyzować się niejako w branży można wybrać drogę poprzez staż lub asystenturę w jednej z firm komputerowych. Dobrą formą wydaje się być także pisanie recenzji do czasopism związanych z branżą. Przemysł komputerowy można zdobywać poprzez projektowanie gier planszowych, karcianych albo fabularnych (RPG). Można również zostać testerem gier komputerowych, jak czyni wielu rozpoczynających karierę na Zachodzie. Do tego wystarczy mieć sprawny komputer.

Projektanci gier z reguły zatrudniani są w firmach, dużych korporacjach, które są w stanie zapewnić im godziwe zarobki.  Zwykle zatrudniają ich producenci lub wydawcy gier komputerowych. Oczywiście mogą oni prowadzić również własną działalność gospodarczą. Projektanci zakładają bardzo często spółki z kolegami z branży. Najczęściej swoją działalność określają mianem studia deweloperskiego, gdzie tworzą gry wraz ze wspólnikami lub całą ekipą zatrudnionych pracowników. Często właściciele studia obarczeni są ryzykiem związanym z funkcjonowaniem firmy na rynku. Ponoszą więc konsekwencje zarówno pozytywne (największe zarobki przy udanych interesach), jak też negatywne, łącznie z potencjalnym bankructwem firmy.

Eksperci szacują, że w Polsce, w 2009 roku na rynku gier komputerowych obroty mają wzrosnąć średnio o 10 procent. W 2008 roku początkujący w zawodzie projektanta gier zarabiali około 3 tysięcy złotych. Pensje bardziej doświadczonych osób były już znacznie większe - sięgały często ponad 10 tysięcy złotych brutto. Tester gier komputerowych zarabiał od 10 do 14 złotych brutto za godzinę przy czym wymagało się od niego, aby nie zdradzał nikomu przedmiotu testowanego produktu.

Rynek gier komputerowych nie jest wciąż nasycony, tak więc pracy dla nowych fachowców w najbliższej przyszłości nie zabraknie. Świeżym trendem praktykowanym przez producentów gier jest zatrudnianie na stanowisku kobiet, które będą projektować gry atrakcyjne dla nich samych. Analitycy przewidują, że gry komputerowe to rynek, który będzie przynosił coraz większe dochody i będzie coraz bardziej masową formą rozrywki. Projektant gier komputerowych to wręcz wymarzone zajęcie dla pasjonatów symulacji komputerowych oraz dla tych którzy po prostu dużo grają.

Inne zawody związane z produkcją gry komputerowej:

Modelarz 3D
-
przygotowuje siatki obiektów, które zapełnią trójwymiarowy świat gry. Są fachowcy od ludzi, zwierząt i potworów, a także samochodów, budynków i broni.
Teksturator
-
tworzy wzory tapet (tzw. tekstury, m.in. korę drzew, tynk na murze, a także ubrania i twarze), którymi pokrywa się trójwymiarowe modele.
Animator 3D
-
ożywia postaci w grze, często przy użyciu techniki motion capture polegającej na przeniesieniu ruchów żywego człowieka na wirtualnego bohatera.
Specjalista FX
-
zajmuje się wybuchami, dymem i płomieniami, a także efektami magicznych zaklęć.
Programista sztucznej inteligencji
-
dzięki niemu komputerowi wrogowie zaskakują swoimi posunięciami, co zwiększa przyjemność z grania.
Programista narzędziowy
-
sam proces tworzenia gry wymaga programów pomocniczych, które są właśnie jego dziełem.

Podobne artykuły

  1. Zawody przyszłości /

    Jak zostać bioinformatykiem? - unikatowy kierunek w WWSiS we Wrocławiu

    Jedną z najszybciej rozwijających się dyscyplin naukowych jest bioinformatyka. Stanowi ona połączenie biologii z informatyką, które j...

  2. Zawody przyszłości /

    Dekarz poszukiwany. Dlaczego warto nim zostać i jak zacząć pracować w zawodzie?

    Bardzo często mówi się o rosnącym zapotrzebowaniu na programistów, lekarzy czy nauczycieli, ale coraz większym problemem staje się r&oac...

  3. Zawody przyszłości /

    Zapotrzebowanie na etycznych hakerów

    Cyberatak Rosji zwiększa zapotrzebowanie na etycznych hakerów. W Polsce brakuje ich ponad 17 tys., w UE aż 200 tys. W związku z wojną w Ukrain...

  4. Zawody przyszłości /

    #womeninscience w WAT

    Wojskowa Akademia Techniczna jest miejscem pracy i rozwoju kariery naukowej wielu kobiet nauki, dlatego z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet i Dziewc...

Katalog kierunków